П роизведен милиони пъти, силно желан и все още символ на качество: Mercedes-Benz W123 оформи лицето на марката. И до днес той не е загубил нищо от блясъка си. Сега класиката навършва 50 години и това е повод, за да си спомним телеграфно за този емблематичен модел.
W123 влиза в серийно производство в края на 1975 г., превръщайки се в символ на Mercedes-Benz, но преди всичко в символ на просперитета на средната класа на несъществуващата отдавна Федерална република Германия (ФРГ).

Mercedes-Benz
Със седаните, купетата и комбитата от 200 до 280 E и от 200 D до 300, Mercedes W123 е автомобил, който обещава надеждност в бурни времена. Всеки, качил си в този предшественик на Mercedes E-Class, има усещането, че влиза в защитено пространство, което не е съобразено с петролни кризи, тероризъм или опасностите от смог за времето си. Автомобилът излъчва усещане за безопасност. Усещане, което се оценява както от по-заможни хора, така и от клиенти на таксита, фермери, държавни секретари или спешни служби - от полицията до медиците от Бърза помощ. Независимо дали става дума за 200D с 55 к.с. или за пъргав 280 E с шестцилиндров двигател с мощност 185 к.с., дълголетието на 123 е легендарно.

Mercedes-Benz
Той беше блокбъстър и същевременно оскъдна стока: за периода от 1975 до 1986 г. са произведени 2,7 млн. бройки от W123. На пазара първо се появява класическият седан, последван година и половина по-късно от купето и комбито. Освен това има шасита с нормални и удължени междуосия, които често служат за основа за линейки или катафалки.

Mercedes-Benz
Търсенето е огромно: сроковете за доставка до три години не са необичайни. Тези, които искат по-бърз W123, плащаха до 5000 дойче марки над каталожната цена – дори за едногодишни автомобили.
Предшественикът, W114 (/8), остава в гамата на Mercedes-Benz почти година след представянето на W123. Тогава той продължава да се търси от таксиметровите компании и освен това е по-евтин. В зависимост от версията, струва до 2400 марки по-малко от наследника си.
Вариантите на W123 се отличават по фаровете: по-слабите двигатели могат да бъдат разпознати по кръглите фарове „волски очи“, по-мощните модели и купета – по правоъгълните халогенни светлини. С фейслифта през 1982 г. правоъгълните фарове станават стандартни.

Mercedes-Benz
Едно нещо остава непроменено: цените на W123 скачат бързо. Само няколко екстри удвояват разходите за придобиване. Базовият модел струва малко под 19 000 марки. Напълно оборудван турбодизел 300 TD струва почти 80 000 марки през последната година на производство.
Mercedes поставя и стандарти с модела. Антиблокиращата спирачна система се предлага от 1980 г., а въздушната възглавница за водача от 1982 г. При специална заявка се стига още по-далеч: W123 е първият автомобил в света, оборудван с пиротехническа въздушна възглавница за пътника – но само в комбинация с въздушната възглавница за водача.